Topautoparts

Min: €0 Max: €950






Roetfilters – Topautoparts

Onze roetfilters zijn van ons eigen merk Topautoparts. Wij importeren deze roetfilters vanuit Engeland en Italië bij een tweetal gerenommeerde fabrieken. Al onze roetfilters zijn voorzien van het verplichte E-keurmerk. Tevens zijn al onze roetfilters voorzien van het originele binnenwerks (Siliciumcarbide). Doordat wij geloven in onze kwaliteit geven wij op al onze roetfilters maar liefst 2 jaar garantie!

U kunt doormiddel van uw auto type te selecteren de roetfilters vinden, ook is er een mogelijkheid om het originele nummers in onze zoekfunctie in te voeren. Zo vindt u gegarandeerd de juiste roetfilter.

 

Wat is een roetfilter eigenlijk?

Een roetfilter is een filter die op een auto met een dieselmotor aangebracht kan worden. Een roetfilter is verplicht geworden voor elke diesel auto van 2006 of jonger. Nieuwe roetfilters vangen 30 tot meer dan 95% van het schadelijke roet op. Roetdeeltjes uit dieselauto's vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Deze deeltjes leveren een bijdrage aan de concentratie van fijnstof. Ze zijn kleiner dan een duizendste millimeter. Roetdeeltjes ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof. De kwaliteit van de brandstof, bijvoorbeeld het zwavelgehalte heeft invloed op het ontstaan van deze deeltjes. Ook de inspuitdruk van diesel is bepalend voor de vorming van fijnstofdeeltjes. Met een goede roetfilter zal de uitstoot van roet dalen tot 0,001 gram/km of minder.

 

Werking van een roetfilter

Er verzameling zich roetdeeltjes in de filter. Met name de kleinere deeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de poriën van het filtermateriaal. Roetfilters zijn daardoor ook voor de allerkleinste deeltjes effectief.  In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt of kunstmatig de temperatuur van het uitlaatgas opgevoerd, of door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas met een oxidatiekatalysator en/of toevoeging van een additief aan de brandstof.


Pagina 1 van 16